SLEVA 15% na naše kurzy. Platí pro objednávky do 10.5.2024 s kódem MEDUKOM15

Naslouchání jako základní kámen veškeré komunikace

Kdo nenaslouchá, neslyší a nechápe, co chce druhá strana říct. Většinou totiž čekáme v rozhovorech jen na to, až se uvolní prostor pro sdělení toho, co chceme my. To je pak ale výměna názorů, nikoliv naslouchání. Nejen v mediaci je důraz kladen právě na umění naslouchat, ale je to dovednost, která je ku prospěchu v každém mezilidském vztahu.

Aktivní naslouchání zvyšuje naši ostražitost, vnímavost a z celého rozhovoru si obecně pamatujeme více.

A je tedy efektivnější.

Na naslouchání stojí mediace, úspěch, ale i láska

Není nic krásnějšího, jen si to představte, když řeknete svém milému něco, co máte na srdci. A on vám to svými slovy zopakuje, zamyslí se a vyjádří svůj názor.

Už jen ta hřejivá chvilka, kdy jeho slovy slyšíte to, co jste říkali sami – to je ta chvilka NASLOUCHÁNÍ…

Chvilka, kdy cítíme, že nám ten druhý ROZUMÍ.

Když jen necháme někoho vypovídat, či ho chceme přeargumentovat, z rozhovoru si za krátký čas pamatujeme jen velmi málo.

Ve sporech, které se řeší v mediaci, je klíčové naslouchání sporným stranám, protože se tak dozvíme, jaké jsou přesné požadavky a jejich důvody.

I v běžném životě nám naslouchání, dočasné upozadění našich vlastních názorů a potřeb, může pomoci zjistit:

  • Jak se druhý skutečně cítí ve své situaci
  • Co v ní skutečně požaduje

V rámci komunikace, kde jen čekáme na slovo, snažíme se přeargumentovat, vytýkat, kritizovat, lepit nálepky, pak nám uniká pravý význam rozhovoru. Chceme vyhrát.

Jak se zastavit a uvědomit si to, že chci naslouchat:

Zpomalte a potlačte nutkání se do hovoru vkládat, nechte druhého vypovídat až do konce jeho sdělení. Předejde se tak unáhleným názorům a prodlužování komunikace.

Zreflektujte to, co řekl. Zopakujte to, co druhý řekl, uvědomíte si tak, co vlastně chce, případně si doladíte nepřesnosti v jeho vyjádřní. „Takže, jestli tě dobře chápu, tak…“

Všímejte si i neverbální komunikace, jestli dotyčný zní a vypadá smutně, nebo bojovně, tím zjistíte, s jakou náladou se se do rozhovoru vložil.

Mlčení a ticho je dobré…. Dává oběma stranám prostor a čas rozmyslet si odpovědi.

Při naslouchání není třeba spěchat.

Sdílejte:

Další články:

MEDUKOM z.s.

propojujeme vzděláváme motivujeme

Naším cílem je motivovat odbornou i laickou veřejnost k osobnímu rozvoji v rámci řešení konfliktu a seznámit je se způsoby a technikami, které napomáhají laskavé komunikaci a smírnému řešení konfliktních situací ve všech životních oblastech.

naše služby

MEDIACE a naši zapsaní mediátoři vám pomohou mimosoudně vyřešit různé typy sporů

SDÍLENÉ RODIČOVSTVÍ jako komplexní edukační program pro všechny ty, kteří se rozvádějí, rozcházejí a řeší nové uspořádání rodiny a další společné fungování ve vztahu rodiče – děti

naše kurzy
Přejít nahoru