Kdo nenaslouchá, neslyší a nechápe, co chce druhá strana říct. Většinou totiž čekáme v rozhovorech jen na to, až se uvolní prostor pro sdělení toho, co chceme my. To je pak ale výměna názorů, nikoliv naslouchání. Nejen v mediaci je důraz kladen právě na umění naslouchat, ale je to dovednost, která je ku prospěchu v každém mezilidském vztahu.
Aktivní naslouchání zvyšuje naši ostražitost, vnímavost a z celého rozhovoru si obecně pamatujeme více.
A je tedy efektivnější.
Na naslouchání stojí mediace, úspěch, ale i láska
Není nic krásnějšího, jen si to představte, když řeknete svém milému něco, co máte na srdci. A on vám to svými slovy zopakuje, zamyslí se a vyjádří svůj názor.
Už jen ta hřejivá chvilka, kdy jeho slovy slyšíte to, co jste říkali sami – to je ta chvilka NASLOUCHÁNÍ…
Chvilka, kdy cítíme, že nám ten druhý ROZUMÍ.
Když jen necháme někoho vypovídat, či ho chceme přeargumentovat, z rozhovoru si za krátký čas pamatujeme jen velmi málo.
Ve sporech, které se řeší v mediaci, je klíčové naslouchání sporným stranám, protože se tak dozvíme, jaké jsou přesné požadavky a jejich důvody.
I v běžném životě nám naslouchání, dočasné upozadění našich vlastních názorů a potřeb, může pomoci zjistit:
- Jak se druhý skutečně cítí ve své situaci
- Co v ní skutečně požaduje
V rámci komunikace, kde jen čekáme na slovo, snažíme se přeargumentovat, vytýkat, kritizovat, lepit nálepky, pak nám uniká pravý význam rozhovoru. Chceme vyhrát.
Jak se zastavit a uvědomit si to, že chci naslouchat:
Zpomalte a potlačte nutkání se do hovoru vkládat, nechte druhého vypovídat až do konce jeho sdělení. Předejde se tak unáhleným názorům a prodlužování komunikace.
Zreflektujte to, co řekl. Zopakujte to, co druhý řekl, uvědomíte si tak, co vlastně chce, případně si doladíte nepřesnosti v jeho vyjádřní. „Takže, jestli tě dobře chápu, tak…“
Všímejte si i neverbální komunikace, jestli dotyčný zní a vypadá smutně, nebo bojovně, tím zjistíte, s jakou náladou se se do rozhovoru vložil.
Mlčení a ticho je dobré…. Dává oběma stranám prostor a čas rozmyslet si odpovědi.
Při naslouchání není třeba spěchat.